|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2022 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły KAROLINA CICHA + SW@DA & SPÓŁKA SAD Wydawca: Wydźwięk
Muzyka zasilana naturą. "SAD" Karoliny Cichej i Sw@dy. Ten album Karolina Cicha i Sw@da stworzyli wieloma językami: językiem natury i mową wielokulturowego Podlasia, językiem emocji, tradycji i współczesnym żargonem samplowanych dźwięków. Efektem spotkania czołowej polskiej artystki folkowej i producenta muzycznego jest "SAD", płyta niosąca oczyszczenie. Metafizyczna, alternatywna i elektroniczna, dla fanów Cichej – zaskakująca. Połączyły ich podobne doświadczenia i odczuwanie swojej „podlaskości” oraz chęć tworzenia muzyki, która daje energię do pozytywnego przeżywania świata.
"Inspiracja wychodziła zwykle od instrumentalnych pomysłów wyjściowych Sw@dy opartych na bicie perkusyjnym i linii basu lub zapętlonym zsamplowanym motywie instrumentalnym – tłumaczy Cicha. – Ja dobierałam melodię tradycyjną należącą do mniejszości zamieszkującej województwo podlaskie lub pisałam swój tekst, który ubierałam w melodię. Okazało się, że – pomimo iż czasy nastały bardzo smutne – oboje lubimy styl pracy, w której – jak u dzieci – dominującą emocją jest radość."
Osią ich poszukiwań pozostało województwo podlaskie: Białystok, w którym wzrastali i wsie, które go otaczały. Miasto z ogromną ilością drewnianego budownictwa, stolica nurtu disco-polo w postperelowskiej rzeczywistości. Budzący się w okolicznych wsiach i miasteczkach kapitalizm czy pierwsze elewacje z sidingu, zakrywające drewniane arcydzieła wiejskiej architektury. Klimat wakacji u babci, klimat polskich, białoruskich, ukraińskich, litewskich czy tatarskich wsi, gdzie wyjeżdżało się na pierwsze krajoznawcze wagary, a potem, w czasie studiów, na badania terenowe. Ten wielobarwny językowo krajobraz jest obecny na płycie w postaci pieśni, należących do kultur, które od wieków współtworzą bogatą mozaikę kulturową regionu. Jest w tych muzycznych pejzażach dużo rootsowej energii, która bierze się z natury. Są tu połamane groove'y i nieoczywiste fuzje instrumentów, wprowadzające w taneczny trans lub błogi stan. "Różnorodność, szczerość i głęboki las" – dodaje Wiktor Szczygieł czyli Sw@da. To on czuwał nad całością, łącząc wokal i teksty Karoliny oraz nagrania instrumentalistów ze Spółki, która tworzy i koncertuje z Cichą: Patrycji Betley, Karoliny Matuszkiewicz oraz Mateusza Szemraja.
"SAD" to metafizyka podlaskiej lokalności pełnej niesamowitych zderzeń i kontrastów. To metafizyka krańca świata, którą Wiesław Szumiński fotografuje w swoim cyklu „Pochwała prowincji”. Część tych zdjęć wizualnie dopełnia muzyczny SAD. Widać na nich jeszcze region takim, jaki odchodzi właśnie w zapomnienie.
W albumie słuchacze wyłapią niejedno odniesienie do wojny w Ukrainie, oczywiście nie brakuje też inspiracji kulturą tradycyjną i nawiązujących do niej cytatów, choć płyta jest w pełni autorska. Wiktor Szczygieł – Sw@da – przyznaje, że fascynują go ludowe utwory taneczne, charakter muzyki ludowej i znaczenie tanecznej muzyki dla młodych ludzi sprzed kilku wieków. Jakiego rodzaju było to przeżycie? Czy było w nim coś z ekstazy? Karolina Cicha „oswaja muzykę tradycyjną przez przezywanie jej”. Jej wypowiedzi często są odbiciem przeżyć zawartych w melodii, pieśni.
„W sensie pomysłu na brzmienie, na muzyczną konstrukcję to intrygujące spotkanie artystów z – pozornie może – odległych od siebie dźwiękowych przestrzeni, zarazem jednak bliskich sobie jeśli chodzi o fascynacje, a przy okazji artystów o podobnej wrażliwości. Mocno swe piętno odciska na tym krążku tragizm czasów wojny, dziejącej się tuż za progiem, co z perspektywy podlaskiej nie jest już absolutnie żadną metaforą, raczej ponurym opisem rzeczywistości.” (Tomasz Janas – Radiowe Centrum Kultury Ludowej)
|
- Powrót do kolorów
- Xylopolis
- Żył jeden ojciec na świecie
- Sira sira djezveler
- Oj ty rzeko
- PKS do Gródka
- Wiśniowy sad
- Wojennyj korabel
- Wszyscy są wybrani
- Śpij mój synu, śpij ma córko
- Obcowanie
- Bez drugiego głosu
| skład: Karolina Cicha – śpiew, akordeon, muzyka i aranżacje
Wiktor Szczygieł "Sw@da" – sample, synteza, produkcja muzyczna
Patrycja Betley – instrumenty perkusyjne
Karolina Matuszkiewicz – śpiew, kemancze, fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz
Mateusz Szemraj – ud, saz, rubab, cymbały
oraz:
Dawid Borowski – skrzypce (2)
Zbyszek "Zibi" Rusiłowicz – cymbały (2)
Emilia Raiter – głos z megafonu (8) |
|
|
|